MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PEMBELAJARAN IPA MATERI ENERGI PANAS DAN PENGARUHNYA DALAM KEHIDUPAN SEHARI-HARI MELALUI METODE EKSPERIMEN
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study is to improve student learning outcomes of natural science learning material heat energy and its effects in everyday life at SD Negeri 066652 Bakti Luhur T.A 2018/2019. This type of research is a classroom action research conducted II cycle, each cycle including planning, implementation, observation, and reflection. This research was conducted at 066652 Public Elementary School devoted to the subjects of class III research students, amounting to 20 students. From the results of the cycle I teacher activity sheet scored 72.72 with sufficient criteria while the cycle I student activity sheet got a value of 54.54 with less criteria and the results of the cycle II teacher activity sheet scored 79.54 with good criteria while the cycle II student activity sheet get a score of 81.81 with very good criteria. Based on the results of learning tests in the first cycle, of the 20 students there were 11 students who completed the percentage of 55% and obtained an average value of 65 and in the second cycle of 20 students there were 18 students who completed the percentage is 90% and an average value of 81 is obtained. From the student learning outcomes can be concluded that through The Method Experiments can improvingstudent learning outcomes in learning science heat energy material and its effect in daily life at SD Negeri 066652 Bakti Luhur TA 2018/2019.
Downloads
Article Details
References
Bosonggo, Isna, dkk.2014. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Eksperimen Dalam Pembelajaran IPA di Kelas V SDN Meselesek. Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol. 2. No 2.
Depdikbud. 2015. Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tentang Rangkaian Listrik Seri Dan Pararel Pelajaran IPA Pada Siswa Kelas VI SD Negeri 3 Karangganda Kecamatan Watulimo Kabupaten Trenggalek. Jurnal Pendidikan Profesional Volume 4 No. 1.
Dimyati dan Mudjiono. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta. Erlangga.
Endang. 2015. Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tentang Rangkaian Listrik Seri Dan Pararel Pelajaran IPA Pada Siswa Kelas VI SD Negeri 3 Karangganda Kecamatan Watulimo Kabupaten Trenggalek. Jurnal Pendidikan Profesional Volume 4 No. 1.
Hamalik, Oemar. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta. Erlangga.
Hergenhahn dan Mattew. 2017. Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran. Bandung. Cv Pustaka Setia.
Maria, Leni. 2014. Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Tapis Tembawang. Jurnal Artikel Penelitian.
Mustaqim dan wahib. 2017. Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran. Bandung. Cv Pustaka Setia.
MN, Nasuddin. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Medan. Usu Press.
Purwanto, Ngalim, dkk. 2012. Fisika Dasar. Jakarta. Erlangga.
Priansa, Donni Juni. 2017. Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran. Bandung. Cv Pustaka Setia.
Purwanto. 2017. Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran. Bandung. Cv Pustaka Setia.
Roestiyah. 2015. Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tentang Rangkaian Listrik Seri Dan Pararel Pelajaran IPA Pada Siswa Kelas VI SD Negeri 3 Karangganda Kecamatan Watulimo Kabupaten Trenggalek. Jurnal Pendidikan Profesional Volume 4 No. 1.
Rostiyah. 2012. Kumpulan 39 Metode Pembelajaran. Medan. Cv Iscom Medan.
Sudjana, Nana. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta. Erlangga.
Sehoenherr. 2015. Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tentang Rangkaian Listrik Seri Dan Pararel Pelajaran IPA Pada Siswa Kelas VI SD Negeri 3 Karangganda Kecamatan Watulimo Kabupaten Trenggalek. Jurnal Pendidikan Profesional Volume 4 No. 1.
Syaiful & Zain. 2012. Kumpulan 39 Metode Pembelajaran. Medan. Cv Iscom Medan.
Syah. 2017. Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran. Bandung. Cv Pustaka Setia.
Widiyarti, Gemala, dkk. 2018. Meningkatkan Hasil Belajar IPA Dengan Metode Eksperimen, Jurnal Tarbiyah Vol,