ANALISIS KEMAMPUAN GURU DALAM PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL PADA MASA ADAPTASI KEBIASAAN BARU DI SDN 105377 NAGA KISAR KEC. PANTAI CERMIN T.A 2020/2021

Authors

  • Maria Friska Nainggolan Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Sari Mutiara Indonesia
  • Mei Lyna Girsang Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Sari Mutiara Indonesia
  • Hilma Mithalia Shalihat Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Sari Mutiara Indonesia
  • Heppy Theresia Tampubolon Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Sari Mutiara Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51544/mutiarapendidik.v6i2.2303

Keywords:

Kemampuan Guru, Media Pembelajaran Digital

Abstract

The purpose of the research is to determine  the ability of elementary school teachers using digital learning media during the new habit adaptation at State Elementary School 105377, Naga Kisar Pantai Cermin in 2020/2021 academic year. This study is descriptive quantitative research. The sample in this study was 8 teachers. The data collection technique used in this research is questionnaires. The results showed that the teacher's ability using digital learning media at State Elementary School 105377 Naga

Kisar  was moderate with an average  score  3.11. With the percentage of alternative answers for each sub-indicator, the sub-indicator of teachers knowing and being able to use digital learning media, the answers are always 67.18%  included in good category, frequent answers 20.31% included in low category, 12.5% answers sometimes, included in very low category. The sub-indicators of digital learning media can build cooperation and confidence of children, 50% of the answers are always included in medium category, 20.83% of the answers are often, low category, the 29.16% answers are  sometimes included in low category.  The sub-indicators of digital learning media are able to arouse children's enthusiasm and motivation in learning, 7.5%  answers are always included in low category, 22.5%  answers are often included in low category, sometimes 70% included  in good category. Based on the analysis of questionnaire for each sub-indicator, it can be concluded that  teacher's ability to use digital learning media at State Elementary School 105377 Naga Kisar is in  medium category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, Ramli. 2016. Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran.Lantanida Journal, Vol 4, No 1.

Abdullah,Walib. 2018. Model Blended Learning Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam, Vol 7, No 1.

Annisa, Resa Dkk, 2020. Penggunaan Media Berupa Digital Pada Masa Pandemi di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah, Vol 7, No 4 (2020) Hal 186-191

Astuti, Suhandi. 2017. Peningkatan Kemampuan Guru Sekolah Dasar Dalam Penyusunan Instrumen Ranah Sikap Melalui In House Training. Jurnal Manajemen Pendidikan, Vol 4, No.1 Hal 37-47

Azis, Taufiq Nur.2019.Strategi Pembelajaran Era Digital. Islamisasi Ilmu Pengetahuan di Era Revolusi Industri 4.0,Vol 1, No 2.

Darmawaan, I Putu Ayub. 2014. Menjadi Guru yang Terampil. E-Book.https://www.researchgate.net/publication/318283567_Menjadi_Guru_Yang_Terampil/link/5960508f458515a357c63581/download. Diakses pada tanggal 19 Januari 2020

Fatma, Wahyu. 2020. Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol 2, No 1 Hal 55-61

Fatria, Fita dan Listari. 2017. Penerapan Media Pembelajaran Google Drive Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra, Vol 2, No 1.

Haqien, Danim dan Aqiilah Afiifadiyah Rahman. 2020. Pemanfaatan Zoom Meeting Untuk Proses Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Susunan Artikel Pendidikan, Vol 5, No 1.

Hasma, Nur jaya.2017.Keterampilan Dasar Guru Untuk Menciptakan Suasana Belajar Yang Menyenangkan.Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, Vol 17, No 1.

Indriani, Baroroh. 2020. Mengoptimalkan Proses Pembelajaran dengan Medeia Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sipatokkong BPSDM Sulawesi selatan, Vol 1, No 3 Tahun 2020

Juandi, Acep. 2017. Keterampilan dan Kreativitas Mengajar Guru Sebagai Determinan Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, Vol 2,No 2 Hal 242-250

Kadafi, Tito Tri. 2021. Inegrasi Google Art And Culture dan Google Sites Sebagai Media Pembelajaran Widyaswasta Pada Pembelajaran Penulisan Puisi. Jurnal Pendidikan, Vol 30, No 1 Hal 23-28.

Mansyur, Rahim. 2020. Dampak Covid-19 Terhadap Dinamika Pembelajaran di Indonesia. Education and Learning Journal, Vol 1, No 2 Hal 113-123

Mirzon, Juliana Dkk, 2020. Efektivitas WhatsApp Sebagai Media Belajar Daring. Jurnal Basicedu, Vol 4, No 4 Tahun 2020 Hal 775-783

Murchayanto, Hary. 2021. Strategi Pembelajaran Dan Kemampuan Guru Kelas. Journal of Education and Instruction, Vol 4, No.1.

Ramayulis.2018. Profesi dan Etika Keguruan.Jakarta : Kalam Mulia

Saputra, Aidil. 2019. Pengaruh Keterampilan Guru Menggunakan Media Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, Vol 11,No 2 Hal 156-168

Sari, Milya. 2014. Blended Learning, Model Pembelajaran Abad ke-21 Diperguruan Tinggi. Vol 17, No 2.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta

Syahrum dan Salim. 2014. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung : Ciptapustaka Media

Downloads

Published

2021-12-20

How to Cite

Nainggolan, M. F., Girsang, M. L., Shalihat, H. M., & Tampubolon, H. T. (2021). ANALISIS KEMAMPUAN GURU DALAM PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL PADA MASA ADAPTASI KEBIASAAN BARU DI SDN 105377 NAGA KISAR KEC. PANTAI CERMIN T.A 2020/2021. JURNAL MUTIARA PENDIDIKAN INDONESIA, 6(2), 144–152. https://doi.org/10.51544/mutiarapendidik.v6i2.2303

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>