MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA DALAM PELAJARAN IPA MATERI GERAK BENDA DENGAN METODE EKSPERIMEN DIKELAS III A SD NEGERI 066652 BAKTI LUHUR MEDAN HELVETIA

Main Article Content

Fitri Rezki
Nensi Sitorus

Abstract

This study aims to increase student interest in learning science subjects by using experimental learning methods. This research includes classroom action research (CAR), which is a type of research conducted by teachers to solve classroom learning problems. The subjects of the study were students of class IIIA at SD Negeri 066652 devoted to noble with 20 students. Data collection techniques conducted in this study through observation, documentation and questionnaires. This activity begins with planning, implementing actions, observing and reflecting.The results showed an increase in student interest in learning that has an impact on student learning outcomes so that there is an increase in science subject matter of motion objects. This can be seen from the results. Pre-cycle questionnaire 29.25%, 64.5% in the first cycle and 89.5% for the second cycle. The percentage of teacher activity in the first cycle was 67.5%, the second cycle was 87.5%, then the percentage of the results of the students' activities in the first cycle was 76.3% and the second cycle was 81.5%. The conclusion of this study is that the experimental method can increase student interest in class IIIA Public Elementary School 066652 devoted to noble T.A 2018/2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rezki, F., & Sitorus, N. (2018). MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA DALAM PELAJARAN IPA MATERI GERAK BENDA DENGAN METODE EKSPERIMEN DIKELAS III A SD NEGERI 066652 BAKTI LUHUR MEDAN HELVETIA. JURNAL MUTIARA PENDIDIKAN INDONESIA, 3(2), 21–26. https://doi.org/10.51544/mutiarapendidik.v3i2.1037
Section
Artikel

References

Akbar, dkk 2014.Peningkatan Minat Dan Hasil Belajar IPA Pokok Bahasan Energi Panas Dan Bunyi Melalui Penerapan Metode Eksperimen Pada Siswa Kelas IV B MI Muhammadiyah Sidorejo Tahun Pelajaran 2013/2014. C. Jurnal PGSD. Universitas Jember.
Arikunto,S. Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik, Edisi Revisi VI, Jakarta. PT Rineka Cipta, 2006.
Dewiki,dkk.(2014) Ilmu Alamiah Dasar.In :Perkembangan Penalaran Dan Fisik Manusia. Universitas Terbuka, Jakarta. 147.
Djamarah, dkk. 2016. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta. Asdi Mahasatya.
Fatmasari, A,J. 2010. Meningkatkan Minat Belajar IPA Melalui Pendekatan Keterampilan Proses Pada Siswa Kelas III SDN Jaten 4 Karang Anyar Tahun 2009/2010. E-Jurnal.
Hendro,D,dkk. (1992). Pendidikan IPA.Proyek Pembimbing Tenaga Kependidikan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Nurdianti, 2017.Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Menggunakan Metode Eksperimen Pada Siswa Kelas V SDN 2 Jati Baru Kecamatan Tanjung Bintang Kabupaten Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2017/ 2018. Universitas Lampung. Bandar Lampung.
Nia, S, N, (2013) Meningkatkan Minat Belajar IPA Dengan Menggunakan Metode Diskusi Kelompok Pada Siswa Kelas V SDN Jimbaran 02 Kecamatan Kayen Kabupaten Pati. Skripsi Thesis, Universitas Muhammadiyah Sukarta.
Sembiring,dkk, 2017, Ensikiopedi Pendidikan. Medan. Media Peserta.

Slameto, 1995.Menerangkan Minat Adalah Kecenderungan Hati Yang Tinggi Terhadap Sesuatu, Jakarta. Rineka Cipta

Srini M.I, (1997). Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam,Jakarta : Dikti.
Saherti, dkk 2013.Konsep Dasar dan Teknik Superivisi Pendidikan Dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia Jakarta : Rineka Cipta.
Sugiyono. 2012.Metode Penelitian Kombinasi ( Mixed Methods). Bandung: Alfabeta

Tampulbolon, S, 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta. Erlangga
Trianto. 2014. Model Pembelajaran Terpadu : Konsep, Strategi dan Implementasinya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta. Bumi Aksara.