PENGARUH HARGA DIRI DAN KELOMPOK TEMAN SEBAYA TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF PADA MAHASISWA GENERASI Z
DOI:
https://doi.org/10.51544/psikologi.v4i2.2541Keywords:
self-esteem, peer groups, consumtive behaviourAbstract
The purpose of this study was to determine the effect of self-esteem and peer groups on consumptive behavior among generation Z students in Medan City. This study uses quantitative research methods with the help of the SPSS for windows 17.00 program. This study uses three scales, namely the consumptive behavior scale which is arranged based on the consumptive behavior indicator according to Summartono (2002), the self-esteem scale which is based on the self-esteem aspect according to Coopersmith (1998), and the peer group scale which is arranged based on the characteristics of the peer group according to Santrock (2007). The subjects in this study were active students aged 18-25 years from 4 public and private universities in Medan, namely the University of North Sumatra (USU), Medan State University (UNIMED), University of HKBP Nommensen Medan (UHN), and the University of Muhammadyah North Sumatra (UMSU)
Based on the hypothesis test, it is known that there is no effect of self-esteem and peer groups on consumptive behavior in generation Z students in Medan City with a significance value of 0.622.
Downloads
References
Alamanda, Y. (2018). Pengaruh harga diri dan gaya hidup terhadap perilaku konsumtif pada mahasiswa fakultas ekonomi dan bisnis universitas mulawarman samarinda. Junal Psikoborneo, 6(2), 410-419.
Dikria, O., Mintarti, S., U. (2016). Pengaruh literasi keuangan dan pengendalian diri terhadap perilaku konsumtif mahasiswa jurussan ekonomi pembangunan fakultas ekonomi universitas negeri malang angkatan 2013. JPE, 9(2).
Fitriyah, K. (2016). Hubungan harga diri dengan perilaku konsumtif pada mahasiswa di universitas muhammadiyah malang. E-Jurnal Psikologi UMM, 16(2).
Fitriyah, K. (2016). Hubungan harga diri dengan perilaku konsumtif pada mahasiswa di universitas muhammadiyah malang. E-Jurnal Psikologi UMM,16(2).
Gumulya, J., & Widiastuti, M. (2013). Pengaruh konsep diri terhadap perilaku konsumtif mahasiswa universitas esa unggul. Jurnal Psikologi, 11(1).
Hassan, S., Mohd, R., Muda, M. (2015). Online purchase behavior of generation y in malaysia. Procedia Economics and Finance, 37(16), 292 –298.
Karnadi. (2019). Riset : dompet digital mendorong generasi lebih konsumtif. Almi : Akademi Ilmuwan Muda Indonesia[on-line]. Diakses pada 17 September 2020 dari https://almi.or.id/2020/01/09/riset-dompet-digital-mendorong-generasi-z-lebih-konsumtif/.
Murisal, M. (2012). Pengaruh kelompok teman sebaya terhadap perilaku konsumtif pada remaja putri.Journal Of Gender Studies, 2(2), 77-96.
Novitasani, L. (2014).Perubahan gaya hidup konsumtif pada mahasiswa urban di unesa. Paradigma, 2(3).
Nurhayati, Evi. (2008). Peran peer group dalam membentuk perilaku konsumtif remaja. Jurnal Sosiologi Sunan Kalijaga, 6(4).
Philip. (2019). Pengaruh gaya hidup terhadap keputusan pembelian dengan perilaku konsumtif sebagai variabel intervening pada pembelian sneakers branded oleh generasi z di surabaya. Jurnal AGORA, 7(2).
Santrock, J. W. (2007).Perkembangan anak. Jakarta : Erlangga.
Schroer, W. (2008). Generations x, y, z and the others. Retrieved from Marketing, Research, Strategy [online]. Diakses pada tanggal 19 April 2020 dari http://socialmarketing.org/archives/generations-xy-z-and-the-others/.
Sumartono. (2002). Terperangkap dalam Iklan: Meneropong imbas pesan iklan televisi. Bandung : Alfabeta.
Suyasa, P., Fransisca. (2005). Perbandingan perilaku konsumtif berdasarkan metode pembayaran. Phoronesis, 7(2), 177-198.