Meningkatkan Sikap Tanggung Jawab Anak Usia 5-6 Tahun di Paud Kasih Filadelfia Nias Melalui Metode Proyek

Authors

  • Ruth Donda Eleonora Panggabean Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Sari Mutiara Indonesia
  • Panni Ance L.Tobing Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Sari Mutiara Indonesia
  • Yustito Albert Laia Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Sari Mutiara Indonesia

Keywords:

The Attitude of Responsibility; Project Method

Abstract

The purpose of this research is to improve the Attitude of Responsibility of Children Aged 5 -6 Years at Kasih Filadelfia Kindergarden Nias through the Project Method. This research is Classroom Action Research (PTK). The research data was obtained through observations conducted in 2 cycles where each cycle contained 2 meetings. Research results in Cycle I obtained 1 (6.67%) children in the BB category (Not yet developed), 12 (86.67%) children in the MB category (Beginning to Develop) and the average value was 49.78%. In Cycle II there was an increase of 80% of the children reaching the BSB (Very Well Developed) category and 20% of the children were in the BSH (Developing According to Expectations) category with an average value of 93.73%. Based on the indicators of the level of achievement of an increased attitude of responsibility, if 76% of the total number of children has reached the BSB category, the research will stop in cycle II. So it can be concluded that Attitude of Responsibility of Children Aged 5 -6 Years at Kasih Filadelfia Kindergarden Nias Increasing through the Project Method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adiwiyoto, A. (2001). Melatih Anak Bertanggung Jawab. Jakarta: Mitra.

Arikunto, S. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Sinar Grafika.

Barqah, A. M. (2015). Tanggung Jawab dan Karakter Individu . Jakarta: Tiga Serangkai.

Christianti, M. (2011). Pembelajaran Anak Usia Dini dengan Pendekatan Proyek. Majalah Dinamika, 1-11.

Hadi, S. (1990). Metodologi Research. Yogyakarta: FB UGM.

HERLIANTI. (2022). Upaya Meningkatkan Sikap Tanggung Jawab Pada Anak Melalui Metode Proyek Di Taman Kanak-Kanak Tarbiyatul Athfal Uin Antasari BANJARMASIN. Banjarmasin: UIN Antasari Banjarmasin.

Kemendikbud. 2013. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Tentang Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak (STPPA).

L.Roopnarine, S. (2009). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Berbagai Pendekatan. Jakarta: Kencana.

Miller, M. T. (2009). Character education: managing responsibilities. New York: Chelsea House.

Moeslichatoen. (2004). Metode pengajaran di taman kanak-kanak. Jakarta: Rineka Cipta.

NINGSIH, E. P. (2020). Pengaruh Metode Pemberian Tugas Dalam Model Pembelajaran Sentra Terhadap Tanggung Jawab Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Islam Al Aqsho Kota Jambi. Jambi: Universitas Jambi.

Roestiyah, N. (2012). Strategi belajar menagajar. Jakarta: Asdi Mahasatya.

Rohyati. (2015). Peningkatan Sikap Tanggung Jawab Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Proyek Di Tk Tunas Ibu. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Sylvia, R. (2003). Mendidik dna menerapkan displin pada anak prasekolah. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Ulfiatul, M. E. (2019). Meningkatkan Perilaku Tanggung Jawab Melalui Metode Proyek Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Aba Labbaik Among Putro Iii Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Yus, A. (2011). Penilaian perkembangan belajar anak taman kanak-kanak. Jakarta: Kencana.

Zumrhotul, H. (2022). penerapan metode pemberian tugas untuk meningkatkan sikap tanggung jawab siswa kelompok a di taman kanak-kanak dharma wanita persatuan wonorejo balon panggang gresik.

Downloads

Published

2023-11-30