UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MATERI CUACA DAN PENGARUHNYA BAGI MANUSIA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVMENT DIVISION (STAD)

Authors

  • Eyunike Pebrianti Universitas Sari Mutiara Indonesia
  • 2Mestorine Lumbantobing SDN 2 Karang Anyer2

DOI:

https://doi.org/10.51544/mutiarapendidik.v3i2.1027

Keywords:

Learning results, Student teams achievment devision (STAD) cooperative models

Abstract

The purpose of this study is to improve student learning outcomes on natural science subjects weather material and influence  for humans through the implementation of student teams achievment division (STAD).The type of research used is classroom action research (CAR) consisting of II cycles. Each cycle carried out  though 4 strages namely planning, implementation, observation, and reflection. Research data obtained through observation and test. The results of data analysis showed an increase in student activity and teacher activity in cycle I and cycle II. Student learning outcomes with clasical learning completeness increased by 39,40% namely from 30,30% in the pre cycle to 69,70% in the  cycle I and in the second cycle increased by 21,20% namely from 69,70% in the cycle I to 90,90% in the second cycle. It can be concluded that the use of student teams achievment devision (STAD) model improve of learning outcomes of natural  science subject in grade III SD Swasta Bakti Luhur year 2018/2019.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adji, A.G, dkk. 2015. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA
Kelas VMelalui Model Kooperatif Tipe STAD di SD Inpres 1 Ongka.Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol. 4 No. 5. (diakses pada tanggal 10-03-2019. Jam 20:26)

Akbar, T.N. 2014.Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Maahas
Pada MateriGaya Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantu Media Video.Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol. 4 No. 12. (diakses pada tanggal 10-03-2019. Jam 20:28)

Agustina, R.L. 2015.Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV
MenggunakanModel STAD Dan NHT.Journal of EST, Volume 1 Nomor 3 Desember 2015 Hal 31 –38. (diakses tanggal 10-03-2019. Jam 20.32)

Erawati, E. 2014.Peningkatan Hasil Beajar Siswa dalam Pembelajaran IPA
dengan Menggunakan Media Gambardi Kelas III. Jurnal Artikel Penelitian. (diaksespada tanggal 10-03-2019. Jam 20:28)

Julianto. 2013. Penerapan Model Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan
Hasil Sekolah Dasar.JPGSD.Volume 02 Nomor 03 Tahun 2014. (diakses pada tanggal 0204-2019. Jam 12.02)

Lisnasari, S.F. 2017.Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan
ModelSnowball Throwing pada Mata Pelajaran IPA di SD Swasta Ichwanussafa TahunPelajaran 2016/2017.Vol.5 No.2 Hal.131-140. (diakses pada tanggal 21-07-2019. Jam 17:06)

Milawati, dkk. 2014. Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Melalui Model
PembelajaranKooperatif Tipe STAD Pada Siswa Kelas IV SDNNo.1 Lende Kecamatan Sirenja.Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol. 4 No. 8. (diakses pada tanggal 10-03-2019. Jam20:24)
Priansa, D.J. 2017.Pengembangan Strstegi dan Model Pembelajaran. Bandung: CVPustaka Setia.

Priyono, dkk.2008.Ilmu Pengetahuan Alam untuk SD dan MI Kelas III. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.

Susanti, D.A. 2017. Penggunaan Model Picture And Picture Berbasis Multimedia dengan Menginternalisasi Pendidikan Karakter Pada Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Penelitian Bidang pendidikan Volume 23(2):86-91,2017. (diakses pada tanggal 21-07-2019. Jam 17:06

Downloads

Published

2018-08-20

How to Cite

Pebrianti, E., & Lumbantobing, 2Mestorine. (2018). UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MATERI CUACA DAN PENGARUHNYA BAGI MANUSIA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVMENT DIVISION (STAD). JURNAL MUTIARA PENDIDIKAN INDONESIA, 3(2), 1–7. https://doi.org/10.51544/mutiarapendidik.v3i2.1027